Co to jest naczepa plandeka czy furgon? I czym różnią się one od naczep niskopodwoziowych i podkontenerowych? Wskazujemy i charakteryzujemy najpopularniejsze naczepy ciężarowe wykorzystywane w transporcie krajowym i międzynarodowym.

Co to jest naczepa ciężarowa?

Naczepa jest szczególnym rodzajem przyczepy, który jest pozbawiony przedniej osi. Przednia część naczepy spoczywa na tylnej osi ciągnika siodłowego, a pojazdy są połączone za pomocą sprzęgu siodłowego, czyli ruchomego połączenia sworzniowego.

Żeby zamocować naczepę, w ciągniku siodłowym trzeba obniżyć tylne zawierzenie i podjechać tak, by siodło znalazło się pod naczepą. Następnie należy spiąć przewody, które łączą poszczególne układy pojazdów (elektryczny, hamulcowy i pneumatyczny), po czym podnieść zawieszenie w ciągniku.

Uniwersalna naczepa plandeka (naczepa kurtynowa)

Najpopularniejszy i najbardziej uniwersalny typ naczepy to plandeka. Jest to standardowa, wielozadaniowa naczepa, która umożliwia transport zarówno różnych towarów luzem, jak i palet oraz większych opakowań. Chroni też ładunek wpływem warunków atmosferycznych. Rozładunku i załadunku można z kolei dokonać tyłem, bokami i górą.

Starsze konstrukcje miały unoszoną plandekę rozciągniętą na stelażu. Obecnie wykorzystuje się natomiast naczepy kurtynowe, nazywane potocznie firankami. Nazwa pochodzi stąd, że w takiej naczepie, plandeka to specjalna firana, przesuwana po stelażu na boki, co sprawia, że załadunek/rozładunek jest jeszcze szybszy i wygodniejszy. Pojazdy dostępne są w standardowej wysokości 2,75 cm oraz w wersji mega (wysokość 3 metry).

Wyjątkowo wytrzymałe, uniwersalne naczepy typu plandeka o bardzo szerokiej możliwość konfiguracji i personalizacji zgodnie z potrzebami Klienta oferuje polska firma Wielton (sprawdź: https://wielton.com.pl/produkty-wielton/naczepy-uniwersalne/). Jest to trzeci co do wielkości w Europie i dziesiąty na świecie producent naczep. Chociaż Wielton to dziś międzynarodowa grupa obecna na kilkudziesięciu różnych rynkach, ciągle jest firmą o 100% polskim kapitale.

Naczepa furgon oraz izoterma i chłodnia

Naczepa typu furgon ma nadwozie o sztywnej, pełnej zabudowie wszystkich boków i dachu przestrzeni ładunkowej. Rozwiązanie takie zwiększa bezpieczeństwo przewożonych towarów – z jednej strony dodatkowo chroni je przed kradzieżą, a z drugiej – przed obiciami i uszkodzeniami. Naczepy furgon wykorzystuje się więc do przewozu przesyłek kurierskich oraz materiałów wartościowych i stosunkowo delikatnych (np. elektroniki czy mebli).

Odmianą takiej naczepy ciężarowej są też izotermy i chłodnie. Izotermy mają konstrukcję przystosowaną do transportu towarów wymagających względnie stałej temperatury. Z kolej chłodnie oprócz dobrej izolacji termicznej wyposażone są w agregaty, które mogą utrzymać zadane, ujemne temperatury przez długi czas. Pozwala to przewozić na przykład mrożonki czy leki.

Naczepa niskopodwoziowa (platforma lub laweta)

Specjalistyczna naczepa do ciężarówki o konstrukcji z niskim zawieszeniem. Naczepy niskopodwoziowe, nazywane też naczepami typu niski załadunek często mają stałą lub rozsuwaną ramę i platformę, które umożliwiają przewóz ciężkich maszyn oraz towarów o dużych gabarytach i nieregularnym kształcie (np. różnego rodzaju prefabrykatów). Do tej kategorii należy też zaliczyć lawety wykorzystywane do transportu samochodów osobowych i innych pojazdów oraz łodzi.

Naczepa podkontenerowa

Naczepa podkontenerowa, jak sugeruje nazwa, umożliwia przewóz kontenerów morskich z portu do miejsca rozładunku. Również posiada niskie podwozie, które może być stałe lub z rozsuwanym przodem i tyłem albo tylko tyłem. Pojazdy te występują w wariantach dopasowanych do przewozu kontenerów różnej wielkości i typu.

Inne naczepy ciężarowe

Rzecz jasna istnieje też wiele innych, specjalistycznych rodzajów naczep do ciężarówki. Warto choćby wspomnieć takie pojazdy jak:

  • cysterny do transportu płynów;
  • naczepy przystosowane do przewodu zwierząt;
  • naczepy ciężarowe z ruchomą podłogą, które umożliwiają samodzielny rozładunek.